Google apps
Main menu

Megjegyzés helye: PuPu BLOGJA

"TANÁCSTALAN KÖZTÁRSASÁG"

32 megjegyzés -

1 – 32 / 32
Névtelen Richelieu írta...

"Ha ma megkérdezünk valakit, hogy ki volt a Tanácsköztársaság vezetője, azonnal rá fogja vágni, hogy Kun Béla" és igaza is lenne. Hiába volt Garbai Sándor a Forradalmi Kormányzótanács elnöke, a politika fő irányát a külügyi népbiztos Kun Béla határozta meg. Garbai az atrocitásokat sem tudta megakadályozni, pedig ellenezte azokat. Egyébként a cikk többi mondatával teljesen egyetértek.

2016. március 21. 23:49

Blogger góbé írta...

Köszönöm. Ez fontos volt, kár hogy pár-százan olvassák csupán és sokak azt sem tudják hogy mi is megtehettük, elérhettük volna amit anno a törökök. Akkor sem müködött, ahogy sohasem az "összefogás".

Nem kérdés hogy Horthy netto hazaáruló volt, a későbbi haza-gyarapitásai egyedül hitleren, meg kétszáz-ezer magyar katona vérén mulott.
Nagyon kellene már egy csapat aki feltárja '48-at, ( Petőfi miért is szidta "Kossuth Apánk" qrva anyját,- miért is kellett a főseregnek Komárom helyett a török határ közelében megvivni a döntő csatát az egyesülni hagyott osztrák-orosz sereggel? stb...) 1918.-19.-et, nem beszélve az Októberi Sajnálatos Eseményekről/56.

Amig g.orbánt el nem zavarjuk valószinüleg ezek maradnak a nemzeti ünnepeink.
Fontos lenne a tisztánlátás gyermekeinknek, unokáinknak...

2016. március 22. 0:27

Blogger anonymand írta...

Ebben az országban (jelenlegi becenevén Máriaországamutyisztán) soha nem volt divat tükörbe nézni.
Most sem.

2016. március 22. 4:33

Blogger nemóvatos írta...

Történelmünk e zanzásított részletét sokaknak érdemes lenne megismerni.
Talán elgondolkoznának Hazánk jelen helyzetén és kilátásain.
Gratulálok Te.. (bizottságilag tervezett ló)!

2016. március 22. 6:26

Névtelen DarthVader írta...

A Mandineren (!) van egy cikk a Lenin-fiukról. Érdekes, eléggé árnyalt.
Ott olvasható Pekár Gyula horror-emléke elfogásáról:

„Engem az elfogatás után zöld tolvajautón a hajnali derengésben a Parlament miniszteri feljárata elé vittek. Nyílt az ajtó: tíz zsákmányleső, ugrásra kész, borzalmas alak áll a lépcső sárosra taposott bíborszőnyegén − részint klasszikus fekete bőrkabátos és bőrnadrágos Lenin-fiúk (egy kézigránát elől a mellszíjba fűzve, két másik oldalt a csípő fölé, részint rongyos álig fegyveres civil csirkefogók.”

Ez valóbban terror volt.

Letartóztattak 1500 főt.

"Az országszerte szárba szökkenő ellenforradalmak több helyen már eleve fegyverrel a kézben várták az ilyen alakulatokat, sokuk pedig nem is a megtorláskor, hanem a tűzpárbaj során vesztette életét."


Végeredményben nem derült ki, mennyi ártatlant gyilkoltak meg, mennyi volt az áldozatok között a fegyveres ellenálló, milyenek voltak az elfogottak fogvatartási körülményei.

A konkluziójával egyetértek.

2016. március 22. 8:27

Névtelen Kibic37 írta...

@góbé
"Nagyon kellene már egy csapat aki feltárja '48-at..."
Esetleg addig is lehetne ajánlani elolvasásra Csernok Attila "A komáromi pontonhíd" című könyvét. Igaz, ő kissé régebbről kezdi...

2016. március 22. 8:44

Névtelen úgy megmasszírozta ötször, hogy nem kívánja többször írta...

Nem könnyű az a folyamat, amikor a szerelem szeretetté alakul...

2016. március 22. 11:50

Névtelen Joszi írta...

Gratulalok, remek iras, sajnos kevesen olvassak, szemben a mandineres es hasonlo szornyusegekkel.

2016. március 22. 15:06

Blogger Unknown írta...



Nagyszerű feltárása történelmi eseményeinknek,bár többen olvasnák,ismernék meg a múlt valódiságát,ami napjainkra csúfosan elferdített és mint ha sokaknál feledésbe merült volna. Ideje lenne felébredni végre a sötétségből!

2016. március 22. 20:48

Névtelen Névtelen írta...

"...csak a tiszta beszéd hozna nyugvópontot végre, megbékélést a világgal és elsősorban önmagunkkal." - Így.

2016. március 23. 7:48

Névtelen úgy megmasszírozta ötször, hogy nem kívánja többször írta...

Névtelen 7:48
A tiszta beszédhez
k
ö
l
cs
ö
n
ö
s
(hierarchiamentes) tisztelet is kéne, ha volna!

2016. március 23. 8:22

Névtelen Ember írta...

Jó lenne érthetővé tenni,hogyha nincs TK nincs Mo sem.Kérdezném a főméltóságú Úr merre nyargalászott volna a paripáján.A szent Koronát miért tagadta meg 2 ízben is a Jogos Tulajdonosától.-MAGYAR ÉRDEMTELEN a NORMÁLIS életre.-Őrül és fűnek-fának meséli,hogy kezetfogott vele a geróf v mészáros ill.valamelyik O csatlós.Pedig a feltámadás közeleg.Mo marad a sötétség.Magyar szorgos,dolgos nép,de eszesnek nem mondanám örül ,hogy szolgálhat.

2016. március 23. 10:26

Névtelen rookie írta...

"... Kun Béla, aki amúgy a külügyi tárcát és kis ideig a hadügyeket irányította."

1919 tavaszán a tönkrevert, mindenhonnan kigolyózott, elszigetelt éa lebénított Magyarországon mindössze két érdemi tárca volt: a külügy és a hadügy.

Úgyhogy a "rávágás" a tényleges vezetés szempontjából helyes.

2016. március 23. 14:10

Blogger PuPu írta...

Kétségtelen, hogy egy védelmi harcot folytató ország szempontjából súlypont eoltolódik a külügy és a hadügy felé, de azt azért ne feledjük, hogy a Tanácsköztársaság alatt születtek intézkedések más terülketeken is, pl. kisajáttások, beszolgáltatás, miegyebek, melyek igen húsbavágó kérdéseket érintettek.
Úgyhogy rátolni Kun Bélára és a kommunistákra a Tanácsköztársaság minden felelősségét - nekem túlzásnak tünik, mint ahogy a vezetés sem egyszemélyi volt...
:O)))

2016. március 23. 17:34

Névtelen Névtelen írta...

Talán nem kellett volna a népbiztos elvtársnak belelövetnie a gyanús ellenforradalmároknak minősített Székely Hadosztályba és akkor Kratochwill sem tette volna le két front közé szorulva a fegyvert.

2016. március 23. 19:47

Blogger PuPu írta...

Ha a hazát támadják, akkor csak egy front van egy rendes embernek, az pedig a hazára támadó ellenséggel szembeni front, és ezt nem lehet semmiféle szócsavarással megváltoztatni.
Kratochwill lassan elkopik a mosásban, a székely hadosztályba meg nem lövetett bele senki, mindössze nem voltak hajlandóak parancsot elfogadni a Tanácsköztársaságtól, ezért aztán lepaktáltak az ellenséggel.
Katonaembernél ez megbocsáthatatlan bűn.
Hányni kell tőle.

:O(((

2016. március 23. 20:25

Névtelen Névtelen írta...

Akkor vegyük sorra a történetet. Miután a két kiváló vörös ezred elszaladt a csucsai szorosból a románok első puskalövésére, a székely hadosztály maradékának kellett volna megfognia a támadó ellenséget, ami nem sikerülhetett. Ennek következtében fokozatos, nehéz harcokkal terhelt hátrálásba kezdett, ám utánpótlásra nem számíthatott, miután a csucsai szorosból Sir Robint megszégyenítő módon elinaló vörösök Debrecenben és Nyíregyházán sokkal nagyobb vitézséggel támadták meg a székelyek hátraküldött vonatait és azok kísérőszemélyzetét, kifosztva az egész vircsaftot. Utána Vaján lefegyverezték a székelyek egy géppuskás alakulatát, később Nyírturánál beléjük is lőttek, miközben azok épp a románok ellen harcoltak. Félreértés ne essék, a vörösök román fronton nyújtott teljesítménye alapján van esélye annak, hogy véletlenül tették, de a korábbi atrocitások fényében annak is jó esélye van, hogy nem. Érdemes elolvasni például a jó Pogány József menetrendszerű kirohanásait a hadosztály ellen és menten bepillantást nyerhetünk, hogy mi is volt a kommünárok álláspontja a székelyekről.

2016. március 23. 22:06

Névtelen Névtelen írta...

De beszélhetünk tabuk nélkül a Tanácsköztársaságról, én benne vagyok. Pl. arra az izgalmas szeletére gondolok itt, amivel sem a jobb sem a baloldali birkacsürhe nem tud mit kezdeni, így mindkét kurzus történelemkönyvéből kimaradt, ahogyan a fenti összefoglalóból is. Menjünk is neki. Ki volt a Vörös Hadsereg 7. hadosztályának parancsnoka? Hát egy bizonyos Werth Henrik. Ki vezette a Vörös Hadsereg főparancsnokságának hírszerző és kémelhárító osztályán a délszláv nyilvántartást? Egy bizonyos Knausz (1934-től Szombathelyi) Ferenc. Ki vezette a a Vörös Hadsereg Főparancsnoksága II. (hírszerző és kémelhárító) csoportját? Egy bizonyos Dimitrije Sztojakovich. A Vörös Hadsereg vezérkarában szolgált a gödöllői főparancsnokságon egy bizonyos Lakatos Géza. Századparancsnokként szolgált a Vörös Hadseregben egy bizonyos Berger (később Beregfy) Károly. Szintén a Vörös Hadseregben szolgált egy bizonyos Csatay Lajos. Stromfeld vezérkari tisztje volt egy bizonyos Andorka Rudolf. Vörös katonaként harcolt egy bizonyos Kassai-Schallmayer Ferenc és még sorolhatnám...

2016. március 23. 23:23

Blogger PuPu írta...

Nem a székelyekről, a székely hadosztályról, amely addigra már egy zászlóaljnyi erőre apadt, a többiek hazamentek káposztát fújni...
Ami a többit illeti, gondolom, hogy abban azért egyetérthetünk, hogy egy harcoló hadseregnek egy parancsnoksága lehet, és nem döntheti el minden alegység vagy egység, hogy melyik parancsot hajtja végre, melyiket nem.
A székely hadosztály megtagadta beintegrálódását a hadseregbe, ezt pedig sehol nem díjazták akkor sem, meg most sem - tudod, egy a tábor, egy a zászló.
Ettől még nem kellett volna hazaárulóvá válni.
Ha pedig egy harcban álló hadsereg parancsnojksága azt az utasítást adja egy géppuskás szakasznak, hogy adja át a fegyvereit, akkor az engedelmeskedjen, vagy haljon meg,
A világon olyan nincs, hogy az alárendelt parancsnok megtagadja a parancsot, erre egyszerűen nincs mentség, a katonaság nem demokratikus intézmény, mint tudjuk.
Kratochwill azért a végén megszívta, a románok kifejezték hálájukat neki...
Ami a beléjük lövetést illeti, arra adhatnál forrást, merthogy nem emlékszem, hogy ilyennel találkoztam volna - ha lehet, valami komoly forrás legyen, ne valamelyik jobbsámán fantáziájának gyümölcse...
:O)))

2016. március 23. 23:25

Blogger PuPu írta...

Ami meg a névsorod illeti, ez nem volt sohasem titok, mint ahogy Stronmfeld szerepe sem, akit azért szerettek volna meghurcolni, de éppen amiatt, hogy az ép erkölcsi érzékű tisztek zöme ott harcolt vele együtt, kivéve a Szegeden mulatozó hősöket, a fegyvertelenek ellen hősködő, akasztgató darutollas különítményeseket, Prónayt, Héjjast, az Ostenburg különítmény hőseit,
A posztban nem soroltam neveket, csak ezt írtam: "A fegyveres támadás elleni védelemre sorra álltak fel a munkászászlóaljak, csatlakoztak a hazáért felelősséget érző tisztek, mint Stromfeld Aurél, és fegyverrel verték vissza a támadást, sőt az Északi Hadjárat komoly sikereket ért el."
Nyilvánvaló, hogy a háború felülírja a politikai szempontokat, csak említem, hogy Sztálin a Gulagról hozatta ki későbbi sikeres hadvezérét, a majdani lengyel hadügyminisztert, Rokoszovszkíjt.
Az élet produkál furcsa dolgokat, a történelem és a történelmi személyiségek pedig a változásoktól érdekesek.
A jelentéktelen ukrán bohóc számolt le a sztálinizmussal, a lengyel tábornok saját diktatórikus viselkedésével mentette meg hazáját egy szovjet inváziótól, Kádár az OSE leverése után 1956 valamennyi reális követelését megvalósította, szóval érdekes a viilág.
De a Székely Hadosztály vezérkara ettől még hazaáruló.
:O)))

2016. március 24. 0:12

Blogger góbé írta...


T. névtelen, 23.23

Mint az általad baloldali birkacsürhének titulált csürhe egy tagja, felhivom szives figyelmedet, hogy a felsorolásodból kimarad egy név, amely hiszed vagy nem, legalább oly, ha nem nagyobb fontossággal bir, mint az általad jelzettek.
Az is szembeszökő, hogy a kérdéses személy tudása, tehetsége ellenére sem tudott oly fontos szerepe betölteni, akkora karriert befutni őfőméltósága országlása alatt mint az általad jelzett hadurak.

Kis segitségként, egy jegyzet rövid kivonata vele kapcsolatban:

"...A határon ellenség állott, ő tehát Napóleon szavaival azt mondotta, hogy akármilyen rendszer van, minden hazafinak a hadseregben van a helye. A vörös hadsereg csak papíron volt osztályhadsereg, kívül az az integritásért küzdő magyar hadsereg volt. Védekezése ellenére felségárulás miatt 1920. július 19-én három évi börtönre, katonai rangjának és rendjeleinek elvesztésére ítélte a hadbíróság és nyugdíjától is megfosztották. 1921-ben szabadult. Kiszabadulása után raktárosként, majd magántisztviselőként tevékenykedett..."

első kérdés: Ki ő, és milyen szinü lova volt egy darabig ?
második kérdés : Mi különbözteti meg, az általad felsorolt pályatársaitól?

2016. március 24. 0:23

Névtelen Rookie írta...

"... kisajátítások, beszolgáltatás, miegyebek, melyek igen húsbavágó kérdéseket érintettek."
Úgy van. De ezek nem szocdem gazdaságpolitikai elemek.
Megjegyzem, az nem megy, hogy évtizedekig a kommunista mozgalom ragyogó tetteként tarjuk számon a Tanácsköztársaság 130 dicsőséges napját, aztán amikor totálra nyit a szellemi optika, akkor rámutatunk, hogy a szocdemek többségben voltak a döntéshozatal szerveiben.
A Tanácsköztársaság ugyan munkásdiktatúra,és a "szovjet" eredendően nem kommunista szerveződés, de irányításuk átvétele - nálunk különösen, a történelmünk egyik legnagyobb vereségét követő vezetési felelősség elől való menekülés jegyében - gyakorlatilag azonnal, 'in statu nascendi' lezajlott.
A szociáldemokrácia mindenkori politikai lényegét helyesen mutattad be „…a szocdemek kiegyeztek a hatalommal, így kéz a kézben Horthyval a kommünért kinevezték felelősnek a kommunistákat…”.
De ez már egy másik történet.

2016. március 24. 8:38

Névtelen Névtelen írta...

Részletesen ír a zászlóalj történetéről Gottfried Barna, hogy jobbsámán-e vagy sem, azt nem tudom, de ez számomra indifferens is addig, amig a történelemhez picit konyítva úgy ítélem meg, hogy nem ideológiai alapon firkál hagymázas hülyeségeket, mert azt mindkét oldalon utálom.

A székely hadosztály az én véleményem szerint annyira volt áruló, mint pl. Görgei Artúr, körülbelül a mozgástere is annyi volt, mint Görgeinek 1849 augusztus 13-án.

Illetve most láttam csak a cikk végén ezt: "1848 elhibázott és elkapkodott politikájával, a rossz nemzetiségi politikával." Érdekelne, hogy ez vajon az az álláspont, amit a rákosista Spira-Heckenast tankönyvben is olvashatunk a kormány fellépéséről a forradalom továbbfejlesztése ellen, vagy annál valamivel cizelláltabb megközelítés?

T. góbé

Nyilván azért maradt ki Stromfeld, mert a Tanácsköztársaság után belőle nem lett a Magyar Királyi Honvédség vezérkari főnöke, se miniszterelnök, se vezérőrnagy, se nyilas miniszter. Továbbá azért sem szerepelt Stromfeld, mert az eredeti cikkben őt megemlítették, ellenben sok mindenki mással.

Amúgy a sorsa nem szembeszökő egyáltalán, Stromfeld lett kikiáltva bűnbaknak a hadseregben és vele vitették el a balhét a Tanácsköztársaságért, jelzem méltatlanul. Ahogy a Tanácskormánynak, úgy a Horthy-féle csapatnak sem vagyok barátja.

2016. március 24. 9:06

Blogger PuPu írta...


http://erdely.ma/dokumentum.php?id=105804&cim=a_szekely_hadosztaly_kalvariaja
:O)))

2016. március 24. 12:46

Névtelen Névtelen írta...

Ez egy másik álláspont. Abban van igazság, hogy a székely hadosztály történetét, sőt úgy általában a Tanácsköztársaság történetét jó volna lassan ideológiáktól mentesen, szakmai szempontok alapján megírni és értékelni. Ez egyelőre nem történt meg. Ellenben 48-al, ahol viszont igen, ezért is nem értettem, hogy milyen szembenézésnek a hiányára utaltál?

2016. március 24. 13:16

Blogger PuPu írta...

http://erdely.ma/dokumentum.php?id=105688&cim=a_szekely_hadosztaly_kalvariaja_1

:O)))

2016. március 24. 13:36

Névtelen Névtelen írta...

Megismételném előző hozzászólásomat, mert látom, nem jött át a veleje :)

"Ez egy másik álláspont. Abban van igazság, hogy a székely hadosztály történetét, sőt úgy általában a Tanácsköztársaság történetét jó volna lassan ideológiáktól mentesen, szakmai szempontok alapján megírni és értékelni. Ez egyelőre nem történt meg. Ellenben 48-al, ahol viszont igen, ezért is nem értettem, hogy milyen szembenézésnek a hiányára utaltál?"

2016. március 24. 13:41

Blogger góbé írta...


T. névtelen ! 09.06

Stromfelddel kapcsolatosan azért szebb lett volna ha valamiféle állás foglalsz, de legalább véleményt formálsz, mi az oka hogy a Tanácsköztársaság egyik-másik katonai vezetője a Horthy érában a miniszterelnökségig, vezérkari főnökségig vitte, a valóban tehetséges, az ország iránt elkötelezettet pedig lefokozták, börtönbe zárták és még a lovát is ellopták.

A '48.-49.-es politikával kapcsolatos felvetésedre, aggályodra vonatkozóan, - látva hogy ebben azonos a megitélésünk, - ajánlom Görgei: Életem és müködésem könyvét. Csak tiszta forrásból ugye...

2016. március 24. 14:21

Névtelen Névtelen írta...

T. góbé!

Állást foglaltam Stromfelddel kapcsolatosan, idézném magamat: "Stromfeld lett kikiáltva bűnbaknak a hadseregben és vele vitették el a balhét a Tanácsköztársaságért, jelzem méltatlanul."

Görgeit köszönöm, olvastam. Engem nem az ő politikai meglátásai érdekelnek (mert azokat ismerem), hanem elsősorban a Pupu által a posztban elejtett megjegyzés, idézem: Namármost ezzel éppúgy nem vagyunk képesek szembenézni, mint 1848 elhibázott és elkapkodott politikájával, a rossz nemzetiségi politikával,..." és ezzel kapcsolatosan annak kifejtése, hogy mivel is kellene pontosan szembenézni 48 esetében. Mit takar a rossz nemzetiségi politika? Mi volt elhibázva és elkapkodva benne, amivel szerinte nem néztünk még szembe?

2016. március 24. 14:38

Blogger PuPu írta...

Kedves Névtelen, 1848 - 49 története ismert, aki akarja, még az olyan részleteken is elcsemegézhet, mint Kossuth női ruhában történő szökése, de azt ma sem meri senki kimondani, hogy a trónfosztás az ő egyéni ambícióit szolgálta volna, de rosszul mérte fel a helyzetet.
Aztán a hadvezéri képességeivel is volt némi baj, hogy a "káderpolitikájáról" ne is beszéljünk.
De a legnagyobb hbája a nemzetioségi politika volt, melynek tanulságait csak a bukás után volt képes levonni.
Mötötte Széchenyi, Deák csak statiszták, jóllehet öt Kossuthnak sem volt annnyi esze, mint külön-külön bármelyiküknek.
De mindegy - kellenek a hősök, a idolok, ez a nép a szívével gondolkodik, és ismeretek nélkül hőbörög, továbbá csak akkor tanul, de az se biztos, ha valaki végigment már rajta páncélosokkal...
Mint ahogy arról se sok szó esik, hogy Petőfiék március 15.-én döglött lovat vertek, az volt a Felesleges Forradalom, de nekik hajlandó vagyok elnézni, fiatalok voltak, mint hajdan Orbán is.
Vajon mi lett volna belőlük?...
:)


2016. március 24. 14:42

Névtelen Névtelen írta...

Kedves Pupu!

A döglött lóval igazad van, ezt én is így látom. A trónfosztás fölöslegességében sem különbözik a véleményünk. Azonban a nemzetiségi politika nem volt rossz, egyszerűen nem lehetett másként csinálni. A horvátokkal és a szerbekkel elkerülhetetlen volt az összecsapás, a szlovákok mellettünk harcoltak, csakúgy mint a ruszinok és a bánáti románok. Az erdélyi románokkal meg balszerencsénk volt. Velük meg lehetett volna egyezni, de mire kihirdették Erdélyben a jobbágyfelszabadítást, már késő volt.

2016. március 24. 14:54

Névtelen Névtelen írta...

Amíg megfogalmazzátok válaszaitok, addig is hallgassatok jó zenét:

https://www.youtube.com/watch?v=zWwJzpHdX1M

2016. március 25. 2:16

Használhatsz néhány HTML-címkét is, például: <b>, <i>, <a>

A megjegyzések moderálása engedélyezve van. A küldött megjegyzéseket jóvá kell hagynia a blog szerzőjének.

A megjegyzés elküldése után be kell majd jelentkezned.
Kérjük, bizonyítsd, hogy nem vagy robot